Kauniimpi, nuorempi, pehmeämpi iho, sileämpi iho, rypyt pois, laihempi, täyteläiset huulet, pidemmät ripset, tasaisempi ihonsävy, virheetön, täydellinen meikki, täydellinen vartalo, voit olla kuin hän, tämä on muotia, nyt helposti laihaksi, jo 5 viikossa näkyviä tuloksia, osta, kokeile, käytä laihduta, botox, silikonit, photoshop...koska olet sen arvoinen. Media syöttää meille joka päivä ajatuksia siitä millainen on ihanne vartalo, millainen on ihanne ihminen. Ymmärrän hyvin että ihmiset kaipaavat fantasiaa normaalin arjen keskelle, haluavat katsella kauniita kuvia ja tavoitella kauneutta. Ymmärrän hyvn että ihminen haluaa ja onkin hyvä pitää itsestään huolta ja tehdä olostaan sisältä että ulkoa kauniin ja tuntea itsensä mukavaksi. Milloin kumminkin on liikaa? Onko medialla ollenkaan rajoja mitä ja miten he jakavat tätä "ihanne ihmistä ja miten päästä siihen" kuvaa...kunhan vain rahaa tulee ja tuote myy. Bisnes on kumminkin bisnestä ja raha puhuu. Kuka on sitten vastuussa siitä mitä nämä epätodellisten ihmisten kuvat, mainokset ja tuotteet saavat aikaiseksi? Lapsissa ja nuorisossa epävarmuutta, syömishäiriöitä, ahdistusta, masennusta ja pahimmassa tapauksessa he muokkaavat itsestään kirurgisin keinoin juuri sen mitä he olettevat olevansa ja tarvitsevansa.
Media vai kuluttaja? Itse uskon että tähän on vastaus 50/50, media ja kuluttajalla on vastuu.
Aikuiset ymmärtää jo mikä eroaa todellisuudesta ja mikä on fantasiaa, lapset eivät. On meidän vastuu puhua vanhempina, siskoina, kavereina, sukulaisina mediasta ja siitä mitä ne kuvat oikeasti on ja meidän ei tarvitse tavoitella täydellisyyteen vain olle ylpeitä siitä mitä me olemme. Voimme jakaa lapsillemme terveellisen minäkuvan erottamalla todellisuuden median luomasta fantasiasta. Doven mainosta lainaten "Puhukaan ensimmäisenä lapsillenne, ennen kuin media puhuu".
“Be yourself; everyone else is already taken.”
― Oscar Wilde
― Oscar Wilde
-J
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti